lørdag, november 25, 2006

Spor

Idag har vi gått spor... i dagslys! Jeg la et spor på ca 2 km med litt variasjon i underlaget. Det var skogsterreng med moseunderlag, lyng, uten vegetasjon og endel stier. På stiene gikk jeg litt kryssing over og noen ganger fulgte jeg stien et stykke. Det var bekker, langs strand, på steiner og tang, over en plen, litt grusvei og på halmunderlag i en jordbæråker. Jeg la ut 7 gjenstander av forskjellig størrelse fra en liten skinnbit til pipedyr....også var det en boks kattemat i slutten :-) Det var greit terreng å gå i og det var tilogmed nummererte trær der, et drømmested å legge spor. "Sporet starter ved 24 og følger stigende nr til tre nr 44!" :-)
Sporet ble så dynket med regnvann (og det fortsatte mens vi gikk) i tre timer før vi startet :-/



Vi la ivei og det gikk som på skinner et godt stykke, hun fikk litt plunder på en sti som gikk i et bringebærkratt men fant ut av det og kom seg videre. Hun gikk stort sett greit men mista sporet noen ganger og brukte mye tid på å finne det igjen. Hun har lett for å "låse" seg på en retning men hvis jeg lar henne få en 2 minutters pause, så søker hun lettere rundt andre steder. Hun fikk ingen hjelp til å finne sporet igjen, jeg stod bare stille til hun hadde drag i lina igjen.
Da vi nærmet oss 1 km ga hun opp! Hun stilte seg passiv ved siden av meg, så da stod vi der begge to og glante dumt ut i lufta! Dette var rett ved ei turløype som er mye brukt, heldigvis at det regnet så alle holdt seg hjemme :-) Etter noen minutter tok hun opp sporet igjen og nå gikk det unna! Hun jobba veldig konsentrert og ivrig og endelig etter 1 time og 45 min (!) kom vi til kattematen :-) Godt fornøyd, med alle gjenstandene i lomma og passe våte begge to.

Ingen kommentarer: