søndag, juni 24, 2007

Badespor

Trening på Damtjern. Jeg ville trene spor og siden det var litt usikkert vær regna jeg med at det ikke ville bli den store badeutfarten til Damtjern idag. Så jeg fikk Berit til å legge et spor langs vannet og innom alle badeplassene. Hun parkerte bilen litt til siden for seg selv slik at jeg også kunne få med sporoppsøk fra bil.

Nå ble været bedre enn forventa og jeg bestemte meg for å gå sporet før det kom mange badegjester, da var det ca 1time gammelt. Vi ble litt overraska da vi kom ned og så at det hadde kommet biler og parkert på begge sider av bilen til Berit i mellomtida! Men det er jo ganske reelt at det kan skje og det var jo bare å prøve. Satt igang Ayscha og hun tok sporet smack, med en gang :-)

Og det gikk unna, forbi et geriatrisk treff på gangveien, en flokk andunger i vannkanten, en fersk kryssing av mann med hund og passerende schäfer med bust. Enkelte steder var sporet "blåst til vanns", det trakk nok litt ut over vannet og hun var ute og svømte spor en gang!

Var litt spent da vi kom til et sted hvor det var noen badegjester som hadde slått seg ned. Ayscha hadde kurs rett mot et håndkle og jeg lurte litt på hva eieren kom til å si på å få en rottis tråkkende over det! Men heldigvis sneia sporet bare hjørnet av håndkleet og jeg kunne puste lettet ut. Sporet fortsatte helt i vannkanten. Det lå 3 stykker bare 1-1,5 m fra kanten og i tillegg kom det 3 stk og plasserte seg en halv meter fra sporet da vi nærmet oss. Jeg var spent på hvordan Ayscha ville takle det men hun bare tusla forbi, det så neste ut til at hun ikke ensa dem :-) Mens Berit gikk bak og fortvilt prøvde å forklare at vi fulgte et spor som hun hadde lagt der tidligere når det ikke var noen der.....

Den vanskeligste forstyrrelsen var en liten guttepjokk som stod og kasta brødbiter til endene!! Der måtte jeg minne henne på hva vi holdt på med :-o

Ellers var det veldig varierende underlag. Skogbunn, noe jord, svaberg, gress, stier og grus langs gangveien. Jeg var veldig imponert hvordan hun gikk sporet langs gangveien for hun har alltid slitt med grusspor men der gikk hun veldig sikkert og stødig som på skinner :-)

Og det var mange gjenstander (jeg husker minst 8!), hun gikk bare over en. Og det er sjelden jeg ser at hun bærer gjenstander langt men slutten i sporet bar hun helt tilbake til bilen. Den var stas :-)

Et veldig morsomt spor som jeg er veldig fornøyd med, jeg ble imponert av min lille, flinke hund idag :-)

Ingen kommentarer: