onsdag, september 12, 2007

Fram-og tilbakespor

Iain og jeg skulle trene spor og var på vei til et nytt terreng. Iain kom først fram og jeg fikk melding om å ta sporoppsøk fra bilen.

Bilen fant vi parkert langs en traktorvei og Ayscha fant sporet med en gang. Og dermed bar det avgårde, i en voldsom fart! Jeg prøvde å holde henne igjen oppover veien men det var nesten umulig. Angra på at jeg ikke hadde tatt på meg tykke hansker :-0 Etterhvert gikk sporet over på sti og over noen digre steiner og opp ei steinrøys! I nesten samme tempo! Det fortsatte på toppen og der var det vanskelig å holde følge pga dårlig planert underlag. Det gikk litt over stokk og stein før vi plutselig var på vei nedover igjen og framme ved traktorveien vi hadde fulgt opp. Ayscha var fortsatt veldig sikker og dro meg over veien, rundt en liten snuplass og nedover igjen samme vei vi gikk opp! Iain hadde stått og venta på toppen da vi gikk opp og når vi hadde passert gikk han ned til veien og fortsatte sporet samme vei tilbake :-)
Her var det litt enklere å følge tempoet hennes men jeg måtte holde henne bra igjen for å ikke måtte løpe. Vi nærma oss bilene og jeg fikk se Iain lå på noen halmballer ute på jordet. Ayscha durte forbi der han hadde gått ut fra veien og fortsatte ned mot bilen. Men så kom hun tilbake og fant sporet igjen og kort etter kom hun fram til Iain.
Ju-huu det var moro :-)

En ting som er veldig bra med å få Iain til å legge spor er at man lærer å stole på hunden. Det er helt umulig å vite hvor han har gått, han går gjerne der de fleste tenker "han _kan_ jo ikke ha gått der!" Og det blir gjerne litt mer utfordrende og morsomt for hundene også :-)

Sporet var på 1,5 km og vi brukte totalt 26 min (gangtid 20 min!)

Ingen kommentarer: